Ki lehet munkavédelmi képviselő? Mi a munkavédelmi képviselő feladata?
Kérdezz-felelek a munkavédelmi képviselővel kapcsolatban.
Ki az a munkavédelmi képviselő?
A munkavédelmi képviselő olyan, a munkavállalók által választott személy, aki a munkáltatóval való együttműködés során képviseli az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéssel összefüggő munkavállalói jogokat és érdekeket. A megválasztott képviselő megbízatása 5 évre szól.
Hány főtől szükséges munkavédelmi képviselőt választani?
Munkavédelmi képviselő választást kell tartani minden munkáltatónál, ahol a munkavállalók létszáma legalább húsz fő. A választás lebonyolítása és a feltételek biztosítása a munkáltató kötelezettsége.
Ki lehet munkavédelmi képviselő?
Munkavédelmi képviselővé az a cselekvőképes munkavállaló választható, aki − az újonnan alakult munkáltatót kivéve − legalább hat hónapja a munkáltatóval munkaviszonyban áll és az adott telephelyen dolgozik.
Ki nem lehet munkavédelmi képviselő?
Nem választható munkavédelmi képviselőnek az, aki munkáltatói jogot gyakorol (munkáltatói jognak minősül a munkaviszony létesítése, módosítása és megszüntetése), a vezető hozzátartozója, a választási bizottság tagja illetve a munkáltatónál munkaviszony keretében főtevékenységként a munkáltató megbízásából munkavédelmi feladatokat lát el.
Ki lehet kijelölni valakit képviselőnek?
Nem.
A munkavédelmi képviselők a munkavállalói érdekek képviseletében járnak el. Kijelölésüknek alapja a munkavállalók többségi támogatása, a beléjük vetett szakmai és emberi bizalom. Ezt biztosítják a szabályos választások, amelyek során felruházzák a leendő képviselőt azzal a jogkörrel, hogy a teljes közösség érdekében eljárjon.
A munkavédelmi képviselő választásra vonatkozó jogszabály
A választást a 2012. évi I. törvény (Mt.) üzemi tanács választására vonatkozó szabályai szerint kell lefolytatni.
Hogyan kell munkavédelmi képviselőt választani?
A választás menete címszavakban:
- Megalakul a Választási és a Szavazatszedő bizottság
- Elkészítik az ügyrendjüket, a választási szabályzatot és megtervezik a munkáltatóval történő egyeztetés tartalmát, állományi jegyzéket kér a munkáltatótól
- Kihirdetik a választás időpontját; közzéteszik, hogy ki szavazhat, és kik azok, akik jelöltként indulhatnak a választáson; felhívják a dolgozókat a jelöltállításra
- A dolgozók jelölnek általuk alkalmasnak ítélt személyeket, vagy bárki jelölheti önmagát is, ha megfelelő számú támogatót tud gyűjteni
- A jelöltállítási időszak végén a Választási bizottság megvizsgálja a beérkezett jelöléseket, majd az érvényesen jelölt kollégák nyilatkoznak arról, hogy a jelölést elfogadják, és indulnak a választáson
- A választás napján a Szavazatszedő bizottság kellő számú szavazólapot hitelesít, a szavazásra érkezőknek átad egy-egy példányt
- Urnabontás után a szavazatok összesítése, jegyzőkönyvek kiállítása
- Nyertes hirdetés, munkáltató értesítése
- A teljes választási anyag átadása a megválasztott munkavédelmi képviselőnek
Mi a munkavédelmi képviselő feladata?
A munkavédelmi képviselő feladata a munkabiztonsági és a munkaegészségügyi feltételek megteremtésének elősegítése.
A munkavédelmi képviselő jogosult meggyőződni a munkahelyeken az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek érvényesüléséről, így különösen:
- a munkahelyek, a munkaeszközök és egyéni védőeszközök biztonságos állapotáról;
- az egészség megóvására, illetőleg a munkabalesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzésére tett intézkedések végrehajtásáról;
- a munkavállalóknak az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzésre történő felkészítéséről és felkészültségéről.
A munkavédelmi képviselő jogainak gyakorlása keretében:
- működési területén a munkahelyekre munkaidőben beléphet, tájékozódhat az ott dolgozó munkavállalóktól;
- részt vehet a munkáltató azon döntései előkészítésében, amelyek hatással lehetnek a munkavállalók egészségére és biztonságára, ideértve a szakemberek előírt foglalkoztatására, a munkavédelmi oktatás megtervezésére és megszervezésére, az új munkahelyek létesítésére vonatkozó döntéseket is;
- tájékoztatást kérhet a munkáltatótól minden kérdésben, amely érinti az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzést;
- véleményt nyilváníthat, kezdeményezheti a munkáltatónál a szükséges intézkedés megtételét;
- részt vehet a munkabalesetek kivizsgálásában, az arra jogosult kezdeményezésére
- közreműködhet a foglalkozási megbetegedés körülményeinek feltárásában;
- indokolt esetben a hatáskörrel rendelkező munkavédelmi hatósághoz fordulhat;
- a hatósági ellenőrzés során az ellenőrzést végző személlyel közölheti észrevételeit.
A munkavédelmi képviselő (bizottság) jogosult az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéssel összefüggő kérdésekben a munkáltatóval történő előzetes megállapodás alapján szakértőt igénybe venni, továbbá ilyen kérdésekben megbeszélést folytatni a munkavédelmi hatósággal.
Amennyiben a munkáltató munkavédelmi szabályzatban határozza meg a követelmények megvalósításának módját, úgy a szabályzat kiadásához a munkavédelmi képviselő (bizottság) egyetértése szükséges.
A munkáltatónak mennyire kell komolyan venni a munkavédelmi képviselő kezdeményezéseit?
A munkavédelmi képviselőnek (bizottságnak) a kezdeményezésére a munkáltatónak intézkednie, vagy 8 napon belül válaszolnia kell. Amennyiben a kezdeményezéssel a munkáltató nem ért egyet, álláspontjának indokait - kivéve az azonnali intézkedést követelő esetben - írásban köteles közölni.
A munkavédelmi képviselő elbocsátása
Milyen munkajogi védelme van a munkavédelmi képviselőnek?
A szabályosan megválasztott munkavédelmi képviselőt megilleti a felmondási védelem abban az esetben, ha a tevékenységét ténylegesen ellátta. A védelem a megbízatásának idejére és annak megszűnését követő hat hónapra illeti meg, feltéve, ha a tisztségét legalább tizenkét hónapon át betöltötte.
További kérdései maradtak? Lehet, hogy itt megtalálja a választ:
presafe.hu/munkavedelmi-kepviselo-valasztas-lebonyolitasanak-tamogatasa/